Nya regler för återvinning av förpackningar från 2024 - har du koll?
För att möta EU-krav och målen för materialåtervinning till 2030 infördes nya regler för sortering och insamling av förpackningar med start 1 januari 2024. Här reder vi ut vad detta innebär för din verksamhet, BRF, samfällighet eller fastighet.
Kravet på utsorterat förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter gäller; papper och kartong, plast, metall och färgat och ofärgat glas. Ansvaret för insamlingen av dessa material går över till kommunerna 2024.
Följande förpackningsavfall ska enligt 3 kap. 4 § avfallsförordningen sorteras ut från annat avfall:
- papper och kartong
- plast
- metall
- färgat glas
- ofärgat glas
- plastflaskor och metallburkar som är avsedda för ett retursystem
- trä
- avfall från övriga förpackningsmaterial (till exempel förpackningar av textil, keramik, porslin och sten).
Producentansvaret för förpackningar gäller alla verksamheter som först släpper förpackningen på marknaden i Sverige. Alla företag som tillverkar eller importerar förpackningar samt alla verksamheter som importerar förpackade varor räknas som en förpackningsproducent. Även verksamheter som, från ett annat land än Sverige, säljer en förpackning eller förpackad vara till en slutlig användare i Sverige omfattas.
Kommunen har enbart ansvar för att samla in förpackningar från hushåll. Verksamheter kan anlita godkänd aktör som är anmäld som ett marknadsdrivet system för materialåtervinning. Det innebär att en godkänd aktör hämtar din verksamhets utsorterade förpackningsavfall. Innan du ansluter din verksamhet till ett system för materialåtervinning behöver du kontrollera systemet är anmält till Naturvårdsverket.
En samlokaliserad verksamhet* kan få förpackningsavfallet hämtat av kommunen enbart om verksamheten aktivt väljer så och finns i en bostadsfastighet samt använder samma avfallsbehållare som hushållen.
*Samlokaliserade verksamheter kan exempelvis vara företag som frisörer eller restauranger som bedriver verksamhet i nära anslutning till hushållen i flerbostadshus och som delar avfallsbehållare och andra avfallsanordningar med hushållen i fastigheten.
Många fastighetsägare och BRF:er har i dag avtal med en entreprenör som samlar in sorterat förpackningsavfall. Från och med 2024 tar kommunen över insamlingsansvaret. Det blir då bara kommunen eller kommunens upphandlade/auktoriserade entreprenörer som får samla in förpackningsavfall, så kontakta din kommun för att ta reda på vilka det är.
Om du redan idag har ett avtal med en av kommunens godkända entreprenörer så kan du troligtvis fortsätta som tidigare.
Om Ragn-Sells är en av din kommuns godkända insamlare och du önskar få mer information, kontakta oss via formuläret nedan.
Fastighetsägare, BRF:er och samfälligheter som idag saknar fastighetsnära insamling av förpackningar behöver börja planera och eventuellt avsätta ytor för det. Hur ett avfallsutrymme bör utformas och placeras beskrivs i Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen.
Om Ragn-Sells är en av din kommuns godkända insamlare och du önskar få mer information, kontakta oss via formuläret nedan.
- Ragn-Sells är godkänt som ett marknadsdrivet system för materialåtervinning. Det betyder att du som har en verksamhet kan lämna ditt utsorterade förpackningsavfall till oss för materialåtervinning.
- Ragn-Sells erbjuder också upphämtning och transport av ditt förpackningsavfall.
Kontakta oss via formuläret nedan om du vill veta mer.
Från 1 januari 2024 ska den som har matavfall/bioavfall sortera ut detta och förvara det skilt från annat avfall. Detta krav gäller både verksamheter och hushåll. De nya bestämmelserna om bioavfall ersätter tidigare krav gällande insamling av matavfall. Enligt avfallsförordningen ska den som har en förpackning som innehåller bioavfall se till att förpackningen skiljs från innehållet (tömma förpackningen), detta gäller även förpackningar som innehåller flytande bioavfall.