
Ragn-Sells ger Nordens högsta kontorshus en tydlig miljöprofil
Göteborgs nya landmärke – Citygate – är Nordens högsta kontorshus. För fastighetsägaren Skanska har miljö varit ett ledord genom hela projektet. Därför låter man Ragn-Sells bidra med skräddarsydda avfallslösningar via tjänsten City Services.
03 juni 2024Sedan byggnaden färdigställdes 2022 har Citygates 36 våningar fyllts med liv och rörelse. Här erbjuds luftiga kontorslokaler i kombination med ett stort fokus på hälsa och miljö.
– Vår vision har varit att skapa en modern mötesplats där människor känner sig välkomna, berättar Jonas Karlsson som är transaktions- och fastighetschef på Skanska.
Att de höga ambitionerna gett resultat är det inga tvivel om. Den 144 meter höga byggnaden är idag både WELL- och LEED-certifierad, och hyresgästerna har tillgång till en mängd faciliteter, som restaurang, café, konferenslokaler, gym och cykelhotell.
Men för att en byggnad med 43 000 uthyrningsbara kvadratmeter ska fungera i vardagen krävs ett väloljat maskineri bakom kulisserna. Det gäller inte minst avfallshanteringen, som måste förlöpa smidigt och samtidigt passa in i Citygates starka miljöprofil.
– Vi sökte en aktör som kunde ta ett helhetsgrepp: hantera allt avfall och samordna arbetet, säger Jonas.
Avfallsstatistik på hyresgästnivå
För att möta dagens – och morgondagens – krav på hållbarhet krävs en ny typ av avfallshantering. Det menar Hans Lejon som är key account manager på Ragn-Sells och specialist inom fastighetssegmentet.
– Traditionellt sett har kommersiella hyresgäster fått tillgång till ett gemensamt miljörum. Men alla sorterar tyvärr inte sitt avfall korrekt, och det är lägstanivån på sortering som avgör hur väl hela lasset kan återvinnas, förklarar han.
Hans Lejon, key account manager på Ragn-Sells.
För kommersiella fastighetsägare som vill modernisera och effektivisera sin sortering erbjuder Ragn-Sells därför den flexibla tjänsten City Services, som skräddarsys i detalj utifrån kundens behov.
En grundpelare i City Services är att avfallet från varje hyresgäst vägs in separat, antingen av Ragn-Sells miljövärdar eller av hyresgästerna själva. På så sätt betalar hyresgästen bara för sin egen andel och kan samtidigt få en överblick över vad som slängs.
– Vi använder inga schablonvikter, utan ger korrekt statistik på hyresgästnivå. Hyresgästerna har tillgång till statistiken via vår kundportal och kan till exempel använda den vid miljöcertifiering eller för att visa upp sitt miljöarbete och därigenom stärka det egna varumärket, säger Hans.
Våningsplanshämtning ökar sorteringsgraden
De många valmöjligheterna inom City Services gör att varje samarbete blir unikt. I Citygates fall är en del av lösningen att erbjuda våningsplanshämtning. Det innebär att miljövärdar hämtar avfallet direkt hos hyresgästen, vilket bidrar till att höja sorteringsgraden.
En som direkt såg fördelarna med våningsplanshämtning är Madeleine Granberg, förmedlarassistent på försäkringsförmedlingen Säkra. När hon och kollegorna flyttade in på våning 33 i Citygate-tornet förra hösten ville man undvika att lägga ansvaret för kontorets sophantering på medarbetarna.
– Det är lätt hänt att det alltid blir samma person och att det skapar dålig stämning , säger Madeleine. Nu blir det inte någon diskussion om sopor överhuvudtaget. Och när vi har haft mycket grejer i samband med större beställningar har Ragn-Sells till och med kommit upp en extra gång.
För Madeleine kommer det inte som en överraskning att avfallet blir bättre sorterat när det hämtas av utbildad personal. Hon uppskattar dessutom att hon själv slipper sätta sig in i alla regler.
– Jag är jättenöjd, säger hon. Det är väldigt skönt att veta att vi aldrig kan göra fel, utan att det ligger på dem som hämtar våra sopor. Jag litar på Ragn-Sells och att de har den kunskapen.
Jonas Karlsson, transaktions- och fastighetschef på Skanska och Madeleine Granberg, förmedlarassistent på försäkringsförmedlingen Säkra.
Mer tid till den egna verksamheten
Genom samarbetet mellan Skanska och Ragn-Sells har Citygate fått moderna avfallsrutiner som både gynnar miljön och ger hyresgästerna möjlighet att ägna sig åt mer centrala arbetsuppgifter.
I nästa steg blir utmaningen att genom en pågående dialog se till att lösningarna används fullt ut, berättar Jonas.
– Det gäller att både vi som fastighetsägare, våra hyresgäster och Ragn-Sells drar åt samma håll och att alla förstår syftet och möjligheterna med City Services, säger han.
Från Madeleines sida är rekommendationen solklar. Hon tycker att fler av Citygates hyresgäster borde använda sig av våningsplanshämtning och därigenom få tid över till annat:
– Jag tror att alla skulle tjäna på det i längden, säger hon. Man ska göra det man är bra på.