Julia sitter framför sin dator med en vimpel framför sig med en Ragn-Sells logga.

Tio år med värderingar och relationer i centrum

Från ny lantbrukssäljare med telefonskräck till regional försäljningschef. Mycket har förändrats för Julia Säfström under hennes tio år på Ragn-Sells. Inte minst ser hon ett företag som i allt högre grad står upp för sina värderingar – både internt och externt.

09 dec. 2024

Som regional försäljningschef på Ragn-Sells samordnar Julia Säfström säljprocessen för drygt 600 olika material i Region Mitt. Hon har just firat tio år på Ragn-Sells, och när hon ser tillbaka på sin tid som anställd är det tydligt att företaget utvecklats – men också hon själv.

Det var nämligen ingen självklarhet för Julia att jobba med försäljning. Som ung agronom med erfarenhet av avloppsslam – en restprodukt från reningsverk som kan användas som gödsel – hade hon rätt bakgrund för att arbeta som lantbrukssäljare på Ragn-Sells Agro-avdelning. Men så var det den där telefonskräcken.

– Jag minns de första samtalen jag ringde. Jag hade sådan ångest. Men jag tänkte att jag får överleva det här. Och idag är min telefonskräck helt botad, den finns inte kvar, skrattar hon.

Försäljning som bygger på relationer

Trots den nervösa starten upptäckte Julia snart att hon hade talang för att bygga relationer och få kunderna att känna att de var i trygga händer. För det är just det som bra försäljning handlar om, understryker hon. 

– Många har en felaktig bild av att man bara ringer kalla samtal och är svinjobbig. Men mina säljare jobbar med att skapa förtroende. Det handlar inte om att trycka på saker på folk utan att hjälpa dem med deras problem.

Att den inställningen ger resultat vet hon av egen erfarenhet. Den största framgången hittills kom 2019. Då hade hon avancerat till avdelningschef för Agro i Region Mitt, och tillsammans med kollegorna tog hon hem en stor affär med Stockholm Vatten.

– Det är fortfarande en av Region Mitts största kunder, så det är jag otroligt stolt över. Det var jätteroligt att få vara med och bygga upp den affären. Försäljningsmässigt är det min topp.

Julia står med orange jacka, i bakgrunden finns fordon

En mänsklig arbetsplats

Men det har inte alltid blåst medvind för Julia. Mot slutet av 2019 blev hon sjukskriven för utmattningssyndrom och tvingades ta en paus från karriären. Den erfarenheten stärkte hennes syn på Ragn-Sells som en omtänksam arbetsgivare, berättar hon.

– Mina chefer var måna om mig som arbetstagare och att jag personligen skulle må bra och fungera i jobbet igen. Jag kände en värme från dem, och jag fick mycket stöd och hjälp.

När hon så småningom återvände, upplevde hon att företaget fortsatte att satsa på henne – som när hon några år senare fick förtroendet att bli regional försäljningschef. Också i ett större perspektiv tycker hon sig se en trend där man inom Ragn-Sells lägger ett allt större fokus på ”människan bakom”.

– Internt så har vi blivit betydligt mer medvetna om medarbetarens vikt för företaget. Vi jobbar mycket med safety, mycket med kultur. Det är en mänsklig arbetsplats, säger hon.

Framtidens värderingar

Även på andra områden formas Ragn-Sells i allt högre grad av sina värderingar, menar Julia. Det märks bland annat på hur man kommunicerar utåt. Under de senaste tio åren har företaget blivit mer synligt externt, upplever hon.

– Vi har ett mer riktat budskap och har lyft oss en nivå när det kommer till att vara en inflytelserik aktör inom cirkulär ekonomi.

Just Ragn-Sells tydliga värderingar – och förmågan att omsätta dem i praktiken – är en viktig anledning till att Julia stannat så länge på företaget. Hon tycker att Ragn-Sells utstrålar en vilja att vara en premiumleverantör som inte ägnar sig åt gråzonsaffärer utan vill göra rätt.

– Det är en sak att säga det och en annan att leva upp till det. Men i det sammanhanget där jag befinner mig, där försöker vi verkligen göra det. Vi är på väg åt det hållet som jag personligen också anser viktigt.