Ragn-Sells har satt upp tydliga mål för en jämn könsfördelning inom hela organisationen, inte minst beträffande ledande befattningar. Åtgärder för att nå dessa mål innefattar kravet på att ha minst en kvinnlig kandidat bland toppkandidaterna i rekryteringsprocesserna för chefspositioner. Men att främja mångfald handlar om mer än jämställdhet, understryker Schumann. För att kunna skapa en inkluderande företagskultur krävs det att man lockar till sig och behåller människor med olika bakgrund och olika erfarenheter.
– Vi ser att det vi mäter också ger resultat, men mångfald och inkludering är så mycket mer än uppnådda mål i en hållbarhetsredovisning. Vi ser mångfald som en metod för att ständigt förbättra både vår organisation och vårt affärserbjudande. I takt med att vi fortsätter att växa behöver vi mer av alla, säger Schumann.
Inför alla stora affärsbeslut är det viktigt att överväga vilka kompetenser och bakgrunder som ska lyftas fram och inkluderas i det specifika sammanhanget. Exempel på situationer där detta perspektiv kan införlivas är vid rekrytering och befordran, när en ny talesperson ska utses eller när en ny projektgrupp ska sättas ihop. För att dessa satsningar ska lyckas är det en prioritering inom hela företaget att öka medvetenheten om de negativa effekter som omedvetna fördomar och mikroaggressioner har.
– Det återstår fortfarande en hel del arbete med att integrera det här tänkandet i hela organisationen. Alla, från lastbilschaufförer till försäljningschefer och vår vd, måste tänka på mångfald som något affärskritiskt, säger Schumann.
Som ett prioriterat nästa steg planerar Ragn-Sells att öka medvetenheten inom hela koncernen om sambandet mellan mångfald och en framgångsrik affärsverksamhet. Under 2024 fortsätter mångfaldsutbildningen för ledare. Särskilt fokus läggs på omedvetna fördomar med avstamp i resultaten från den årliga medarbetarundersökningen. Det andra steget är att kartlägga alla beslutsprocesser för att identifiera var mångfald behöver inkluderas i större utsträckning än tidigare samt utvärdera behovet av ytterligare mål eller metoder för benchmarking. Och lika viktigt är att varje verksamhet tar fram sina enskilda handlingsplaner för hur olika kompetenser och perspektiv ska integreras.
– Jag känner stor tillförsikt. Ett tydligare fokus på mångfald hjälper oss att uppfylla vårt löfte om att vara ett levande bevis på att omsorg om jorden och goda affärer går hand i hand, i ytterligare 150 år, säger Susanne Schumann.