What a waste!

Vi arbetar varje dag för att på ett säkert sätt återföra fler resurser till produktionscykeln. Kampanjen What a waste! är ett sätt att ändra synen på avfall, där avfallet är en del av lösningen, inte problemet.

18 juli 2024

I hundratals år har mänskligheten utvunnit nya råvaror som om det inte fanns någon morgondag. Vi producerar mat, tillverkar produkter och bygger hus och vägar. Och när det vi har skapat har tjänat sitt syfte, dumpar vi det som avfall. Och sedan börjar allt om från början igen. Vilket slöseri! 

Vårt sätt att utvinna och bearbeta råvaror står för hälften av världens klimatutsläpp, 90 procent av förlusten av den biologiska mångfalden samt 90 procent av vattenstressen. Och återvinningsgraden minskar. Inte för att vi återvinner mindre, utan för att vi hela tiden kräver mer av naturen. Bara sedan millennieskiftet har vår utvinning av jungfruliga råvaror ökat med 70 procent.

"Snart är jordens resurser förbrukade. Deprimerande? Ja, verkligen. Men sanningen är att lösningen finns mitt framför ögonen på oss. Nämligen i vårt avfall. Allt vi behöver göra är att ändra vårt sätt att se på det."

Cecilia Zarbell
varumärkes- och kommunikationschef, Ragn-Sells

– Snart är jordens resurser förbrukade. Deprimerande? Ja, verkligen. Men sanningen är att lösningen finns mitt framför ögonen på oss. Nämligen i vårt avfall. Allt vi behöver göra är att ändra vårt sätt att se på det, säger Cecilia Zarbell, varumärkes- och kommunikationschef på Ragn-Sells.

Med dagens lagstiftning är det billigare att utvinna nya råmaterial än att använda befintlig teknik för att återvinna och återanvända det vi redan har utvunnit. Tycker du det är slöseri? Det tycker vi också.

Det är därför vi älskar allt från byggavfall och skräp till spillolja. Vi förstår vilken skattkista detta utgör – och vi har nycklarna för att låsa upp den. Vi kan förvandla fiskbajs till förnybar energi och aska till metaller och salter. Men vi vill göra ännu mer.  

Om världsekonomin bara blir tio procentenheter mer cirkulär har vi fortfarande mycket goda chanser att nå klimatmålen. 

Så, om du frågar oss, borde vår attityd vara – ut med det nya och in med det gamla!

En varumärkeskampanj för avfall? Självklart!

Kampanjen What a waste! sätter resurserna i centrum genom att lyfta fram den guldgruva till viktiga råvaror som avfallsströmmarna utgör. Dessa behöver återvinnas och återanvändas, om och om igen. What a waste! beskriver vår verksamhet på ett lekfullt sätt med målet att skapa en aha-upplevelse. 

Kampanjen lanserades i oktober 2023. Ambitionen är att fortsätta att utveckla och dra nytta av den koncerngemensamma kampanjen under många år framöver. 

En central del av kampanjen är en video i sociala medier.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Mattias Johansson, Art director på Brigad, och copywritern Daniela von Polgar.

Ny syn på avfall

Vill vi nå klimatmålen? Då är det hög tid att använda de råvaror vi redan har - om och om igen.