Orderhändelser i Kundportalen

På Orderhändelser får du snabbt och enkelt en överblick över dina beställningar och därmed din avfallshantering. Här ser du vilka beställningar som gjorts, av vem, när de utförts eller är planerade att utföras. Du får översikt över beställningar som avviker och anledning till avvikelsen.

Här visar vi hur du gör för att:

  • Komma åt information och orderdetaljer om kommande orderhändelser
  • Kolla upp orderhistorik under utförda orderhändelser
  • Ta reda på avvikelser och anledningen till att beställningen avvikit – vi visar även hur du gör för att reklamera

För den som är särskilt nyfiken och vill veta ännu mer går vi dessutom igenom flera smarta funktioner och detaljer som rör Orderhändelser.

Hitta information och orderdetaljer om kommande orderhändelser

Se information om vad som har beställts samt detaljer kring beställningen, såsom ordernummer och vem som har gjort beställningen.

  1. Se till att den gröna kommandefliken är grönmarkerad
  2. För att se planerat utförandedatum och orderstatus: Utvidga menyn genom att klicka på raden där adressen står angiven
  3. För att se ytterligare detaljer: Klicka på Plussymbolen längst till höger i den utvidgade menyn (vilka detaljer du kan se varierar och beror på orderns status)

 

Se orderhistorik under utförda orderhändelser

Här kan du bland annat se hur många beställningar som utförts på en specifik adress, av ett specifikt material med mera.

  1. Se till att den gröna utförda-fliken är grönmarkerad
  2. För att se information om utförandet: Utvidga menyn genom att klicka på raden där adressen står angiven
  3. För att se ytterligare detaljer: Klicka på Plussymbolen längst till höger i den utvidgade menyn (vilka detaljer du kan se varierar och beror på orderns status)

Avvikelser

Om något blivit fel går det att se detta under avvikelser, till exempel om beställningen inte kunnat utföras eller om materialet blivit felsorterat.  En avvikelse signaleras genom ett utropstecken ”!” i adressraden.

  1. Se till att den gröna avvikelsefliken är grönmarkerad
  2. För att få information om avvikelse: Utvidga menyn genom att klicka på raden där adressen står angiven (Håll särskilt utkik efter anledning till att ordern avvikit, se ”anledning”)
  3. Under "Orderdetaljer" ser du ytterligare information om avvikelsen 

1. Orderdetaljer

Se vem som har beställt, kontaktuppgifter till den som beställt och eventuella kommentarer, när beställningen är planerad att utföras, eventuell kommentarer. 

Detta ser du på orderdetaljer

  • OrderID - Namn på order
  • Beställd av - namn på den som gjort beställningen
  • RamorderID - OrderID i kundservice system, namnge det om du behöver hjälp med beställning
  • Orderdatum - när beställningen gjordes
  • Utställningen - var behållaren finns
  • Kommentar - mobilnummer och eventuell kommentar från den som beställt

2. När du vill ändra din beställning

Vid en kommande order kan du ändra tid för utförande, val av material och kommentar till utförare fram till att vi kommer.

Om det är möjligt att ändra beställning kommer alternativet finnas i menyn

  1. Gå in på detaljer under den order du vill ändra
  2. Välja ”Ändra beställning” och fyll i uppgifter
  3. Klicka på Ändra beställning-symbolen

3. Reklamera beställning

Om något har gått på tok har du självklart möjlighet att reklamera beställningen.

Om reklamation är möjlig kommer alternativet finnas i menyn

  1. Gå in på detaljer under den beställning du vill reklamera
  2. Välj ”Reklamera” och fyll i de uppgifter som behövs, ladda också upp en bild för att visa vad som blivit fel
  3. Klicka på Skicka-symbolen, vi utreder ärendet och återkommer till dig

4. Om du vill avbeställa

Om du ångrar en bokning eller har gjort ett misstag kan du skicka en avbokningsbegäran. Vi kan inte garantera att order kommer att avbrytas om föraren har startat uppdraget.

Om avbeställning är möjlig kommer alternativet finnas i menyn

  1. Gå in på detaljer under den order du vill avbeställa
  2. Välj ”Avbeställ” och fyll i uppgifter
  3. Klicka på Avbeställ-symbolen